توجه بیشتر به عوامل جمعی
رفاه ذهنی و عینی به همراه اهداف اجتماعی
کیفیت اجتماعی
امکانات و توانایی مالی و روابط اجتماعی
بهبود همبستگی اجتماعی و مبارزه با مطرودیت
ماخذ جدول: برگرفته از؛ شفیعا و همکاران، ۱۳۹۲.
از سویی در یک جمع بندی می توان رویکردهای رایج در حیطه کیفیت زندگی را در جدول زیر خلاصه نمود.
جدول شماره ۲-۳. رویکردها و حوزه های علمی سنجش کیفیت زندگی
رویکرد و حوزه علمی
ابعاد مورد تاکید در کیفیت زندگی
فلسفی
ریشه های فکری و عوامل موثر بر خشنودی و رفاه انسان
اقتصادی
تندرستی با نگاه فایده گرایانه
زیست شناختی
عوامل جسمی و زیستی پیدایش کجروی ها
روانشناختی
رشد کامل شخصیت به مثابه عامل اصلی کیفیت زندگی
روانشناسی اجتماعی
کنش های متقابل اجتماعی در محیط اصلی تحقیق
محیطی
محیط کالبدی، بستری است برای ساخت و ادراک کیفیت زندگی
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ماخذ جدول: برگرفته از؛ شفیعا و همکاران، ۱۳۹۲.
اما در کنار این رویکردها، دو ریکرد عینی گرایی و ذهنی گرایی نیز مرسوم است. در تعریف ذهنی کیفیت زندگی متخصصان به جای قضاوت خود، احساس و ادارک مردمی را شاخص قرار می دهند. اما در کیفیت زندگی عینی که به شرایط بیرونی زندگی اشاره دارد، انعکاس دهنده واقعیات قابل مشاهده و ملموس است. در این میان رویکرد میانه ا ی نیز وجود دارد که شرایط عینی زندگی را با ارزیابی ذهنیات آنان مورد سنجش قرار میدهد (شفیعا و همکاران، ۱۳۹۲). علاوه بر این نظریات، نظریه جهانی کیفیت زندگی نیز وجود دارد که تاکیدش در یک طیف ذهنی - اصالت وجود – عینی را در خود دارد. این سه طیف شامل:
۲-۲۲-۱- کیفیت زندگی ذهنی: عبارتست از احساسی که فرد از لذت بخش بودن زندگی خود دارد. هر فرد شرایط، احساسات و عقایدش را شخصاً ارزیابی می کند. رضایتمندی از زندگی این جنبه از زندگی را مشخص می کند.
۲-۲۲-۲- کیفیت زندگی اصالت وجود زندگی: به معنی لذات بخش بودن زندگی فرد در سطح عمیق می باشد. در این دیدگاه، فرض بر این است که فرد دارای ماهیتی عمیق تری است که شایسته احترام بوده و این که فرد می تواند منطبق با ماهیت خود زندگی کند. به عنوان مثال نیازهای بیولوژیکی فرد برطرف شود، رشد به حد کمال برسد و این که جریان زندگی منطبق با شاخص های معنوی یا با روح های دینی فرد باشد.