شکل ۴-۸- نمایش نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس برای تمکین داوطلبانه در حالتی که سن، جنس و قدرت کوواریانت هستند ۷۶
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
شکل ۴-۹- نمایش نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس برای تمکین اجباری در حالتی که سن، جنس و قدرت کوواریانت هستند. ۷۸
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول ۳-۱-فراوانی نمونه آماری به تفکیک جنس و سن ۴۴
جدول۳-۲- امتیازدهی به سؤال ها در طیف لیکرت ۴۷
جدول ۳-۳- پرسش نامه مورد استفاده در این پژوهش ۴۸
جدول۳-۴- سؤالات مربوط به گیجی و حواس پرتی در پرسشنامه ۴۹
جدول ۳-۵- سؤالاتی مربوط به قدرت و اعتماد در پرسشنامه ۵۰
جدول۳-۶- سؤالات مربوط به تمکین مالیاتی داوطلبانه ۵۰
جدول۳-۷- سؤالات مربوط به تمکین مالیاتی اجباری ۵۱
جدول ۴-۱- فراوانی نمونه آماری به تفکیک جنس و سن ۵۷
جدول۴-۲- مربوط به آماره های توصیفی نمونه پژوهش ۵۸
جدول۴-۳- توزیع فراوانی جنسیت پاسخدهندگان ۵۸
جدول ۴-۴- نحوه پاسخگویی مؤدیان مالیاتی به سؤالات مربوط به اعتماد و قدرت مسئولین دولتی ۵۹
جدول۴-۵- نحوه پاسخگویی مؤدیان مالیاتی به سؤالات مربوط به تمکین مالیاتی داوطلبانه ۶۰
جدول ۴-۶- نحوه پاسخگویی مؤدیان مالیاتی به سؤالات مربوط به تمکین مالیاتی اجباری ۶۱
جدول ۴-۷- نتایج مقایسه میانگین گروههای مختلف ۶۳
جدول ۴-۸- نتایج ناشی از بررسی وجود یا عدم وجود تفاوت معنیدار بین گروهها ۶۴
جدول۴-۹- نتایج حاصل از مقایسه گروههای متفاوت ۶۵
جدول ۴-۱۰- نتایج ناشی از بررسی وجود یا عدم وجود تفاوت معنیدار بین گروهها ۶۶
جدول ۴-۱۱- نتایج مقایسه میانگین گروههای مختلف در حالتی که جنس و سن کواریانت هستند. ۶۷
جدول۴-۱۲- نتایج حاصل از بررسی دو به دو وجود یا عدم وجود تفاوت بین گروههای مختلف ۶۸
جدول ۴-۱۳- نتایج تحلیل کوواریانس برای تمکین اجباری وقتی که سن و جنس کوواریانت باشند. ۶۹
جدول ۴-۱۴- نتایج بررسی وجود یا عدم وجود تفاوت معنیدار بین گروهها بصورت دو به دو ۷۰
جدول ۴-۱۵- نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس بر روی تمکین داوطلبانه در حالتی که سن، جنس و اعتماد کوواریانت هستند. ۷۲
جدول۴-۱۶- تجزیه و تحلیل بررسی دو به دو وجود یا عدم وجود تفاوت معنیدار یبین گروههای مختلف ۷۳
جدول ۴-۱۷- نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس بر روی تمکین اجباری در حالتی که سن، جنس و اعتماد کوواریانت هستند. ۷۴
عنوان صفحه
جدول۴-۱۸- تحلیل وجود یا عدم وجود تفاوت معنیدار بین گروههای مختلف ۷۵
جدول ۴-۱۹- نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس برای تمکین داوطلبانه در حالتی که سن، جنس و قدرت کوواریانت هستند. ۷۶
جدول۴-۲۰- تحلیل وجود یا عدم وجود تفاوت معنیدار بین گروههای مختلف ۷۷
جدول ۴-۲۱- نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس برای تمکین اجباری در حالتی که سن، جنس و قدرت کوواریانت هستند. ۷۸
جدول۴-۲۲- تحلیل وجود یا عدم وجود تفاوت معنیدار بین گروههای مختلف ۷۹
جدول ۴-۲۳- نمایش میانگین گروههای مختلف ۸۰
جدول۴-۲۴- نتایج ناشی از وجود یا عدم و وجود تفاوت معنیدار بین گروههای دوگانه در تحلیل واریانس چندمتغیره ۸۱
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
درآمدهای مالیاتی یکی از پایدارترین و باثبات ترین اجزای تشکیل دهنده منابع بودجه دولت ها می باشد. بخش عمده ای از منابع درآمدی دولت ها، از دریافت مالیات تأمین می گردد. هرچقدر ساختار یک اقتصاد توسعه یافته تر باشد، درآمدهای مالیاتی سهم بزرگ تری از مخارج دولت را تأمین می کند. در حالی که در کشورهای درحالتوسعه به دلیل وجود ساختار تورمی و عدم کارایی سیستم مالیاتی، درآمدهای مالیاتی تأمینکننده درصد ناچیزی از مخارج دولت است.
در ایران پس از درآمدهای نفتی، عمده درآمد دولت در راه تأمین بودجه، درآمدهای مالیاتی است. یکی از راههای افزایش درآمدهای مالیاتی و تحقق اهداف درآمدی دولت، تلاش در جهت افزایش تمکین مالیاتی است. تمکین مالیاتی نیز به مفهوم پایبندی مؤدیان به تکالیف مالیاتی و رعایت قوانین مالیاتی ازسوی آنهاست.
با توجه به مطالب فوق، دراین پژوهش سعیشدهاست به بررسی دو عامل قدرت مسئولین دولتی و اعتماد مؤدیان مالیاتی به آن ها بر سطح تمکین مالیاتی پرداخته شود.
۱-۱- بیان مسأله تحقیق
میتوان ادعا کرد که همزمان با تشکیل اولین جوامع بشری، مالیات نیز پا به عرصه وجود گذاشتهاست. یک اقتصاد اجتماعی برای انجام وظایف خود، به ابزارهایی متوسل میشودکه از آن تحت عنوان نهاد یاد میکنند. یکی از این نهادها، دولت است. نهاد دولت برای اعمال حاکمیت جمعی نیازمند درآمد است، که عمدهترین آنها، درآمد مالیاتی است. ازسویدیگر با گستردهشدن وظایف دولت نسبت به گذشته، مسائل و مشکلات دولت بخصوص درزمینه اقتصاد بیشتر میشود. اهدافی ازقبیل رشد اقتصادی، اشتغال، توزیع عادلانه درآمد و ثروت، کاهش تورم و ثبات قیمتها و ایجاد امنیت اقتصادی، از مهمترین اهداف دولتهاست. درآمدهای دولت اغلب به دوگروه درآمدهای مالیاتی و غیرمالیاتی تقسیم میشود. نقش درآمدهای مالیاتی در بسیاری از کشورها در مقایسه با سایر منابع درآمدی بیشتر حائزاهمیت است و در مقایسه با سایر منابع از ایجاد آثار نامطلوب اقتصادی به میزان قابل توجهی میکاهد. این منبع درآمدی به دلیل قابلیت کنترل، برسایر منابع ناشی از اقتصاد داخلی ترجیح دارد. بنابراین پیریزی یک نظام مالیاتی منظم و سیستماتیک، بسترمناسبی برای احراز برنامههای گوناگون ایجاد میکند که بایستی در قالب برنامههای توسعه اقتصادی پیشبینی شود( پورمقیم، ۱۶۱:۱۳۸۴)..
در بسیاری از موارد بین درآمدی که بهصورت قانونی باید وصول گردد و درآمدی که جمع آوری میشود، رابطه اندکی برقرار است. همانطور که الکس رادیان[۱] (۱۹۸۰) متذکر شدهاست مسائل مالیاتی از عدمکارائی کارگزاران جمع آوری مالیات بهتنهایی ناشی نمیگردد. بلکه از ساختار اقتصادی، روابط اجتماعی و فرهنگی که در یک کشور وجود دارد نیز تأثیر میپذیرد. کامیابی یا ناکامی نظامهای مالیاتی هم به میزان تمکین اختیاری و هم به قدرت اجرایی بستگی دارد.