- هزینههای ثابت بالا است، نرخ عرضه ثابت است اما تقاضا متغیر، فصلی و اغلب غیر قابل پیشبینی است؛
- صنعت گردشگری، صنعتی تولیدی و خدماتی است؛
- طیف وسیعی از گردشگران وجود دارند که بهدنبال برآوردن نیازها و انتظارات گوناگون خود هستند؛
- خدمات بهصورت مستقیم به مشتری ارائه میشوند و مشتری اغلب بدون هیچ محصول فیزیکی بنگاه را ترک میکند؛
- از مدیران انتظار میرود تا هم از مهارتهای حرفهای و تخصصی برخوردار باشند و هم از مهارتهای مدیریتی؛
- مهارتهای متنوع بسیاری مورد نیاز است اما تعداد نسبتا زیاد کارکنان این صنعت را افراد نیمه ماهر یا فاقد مهارت تشکیل میدهند؛
- اغلب کارکنان دارای حقوق پایین هستند؛
- از کارکنان انتظار میرود ساعتهای طولانی و در ساعتهای غیرمعمول کار کنند؛
- سهم بزرگی از نیروی کار را زنان، کارکنان پارهوقت، کارکنان غیر رسمی[۱۷۴]، دانشآموزان و مهاجران تشکیل میدهند؛
- اغلب، اعضای واحدهای تجاری اندک است؛
- جابجایی نیروی کار بالا است و ورود و خروج افراد در سازمانها زیاد است؛
- حجم عمده هزینههای صنعت ناشی از هزینههای نیروی کار است.
از میان ویژگیهای ذکر شده برای واحدهای فعال در صنعت گردشگری، بزرگترین اثر بر بازارهای نیروی کار گردشگری، اثر تغییرات در تقاضای کوتاه مدت محصولات گردشگری است که اثر واضح و بزرگ بر تأمین نیروی کار یک بنگاه دارد. در کنار این موضوع، بالا بودن سهم هزینههای نیروی کار در میان کلیه هزینههای بنگاه است. بنابراین، بسیاری از کارفرمایان تلاش کردهاند تا هزینههای نیروی انسانی خود را حداقل کنند. این بدین معنا است که صنعت گردشگری و مهماننوازی، یه طور سنتی تأمین نیروی خود را از کارکنان حاشیهای[۱۷۵] شامل زنان، افراد جوان، دانشجویان و دانشآموزان، مهاجران و اقلیتهای قومی انجام دهد. در نتیجه، این نیروهای کار، مبنایی برای نیروی کار غیر رسمی و پاره وقت ایجاد میکنند. چنین نیروی کاری، خود را در شغلی با مهارتهای پایین مییابد که ویژگی آن دستمزد پایین است و در نتیجه انگیزه و تعهد وی به کار کم میشود. با این همه باید توجه داشت که این موضوع به تمامی سازمانها و افراد فعال در این صنعت عمومیت ندارد بلکه بخش عمده آنها را پوشش میدهد (نیکسون، ۲۰۰۷).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۶-۵-۲- حوزه مدیریت و بعد زمانی
مدل کسبوکار میبایست در طول زمان مدیریت و توسعه داده شود. به عبارت دیگر چطور میتوان منظر فرایند استراتژی را در مدل کسبوکار وارد کرد. مدل کسبوکار نهتنها در بعد بین بخشی (عرضی) میتواند مورد مطالعه قرار بگیرد (بعد علی و معلولی، خط قائم در طرح کلی مدل)، بلکه همچنین رشد و تکامل مدیران و افراد در داخل سازمان و مشتریان و رقبا در خارج سازمان، در طول زمان نیز تکامل مییابد (بعد طولی، خط افقی در طرح کلی مدل). در دنیای واقعی، بخشهای بازار و مشتریان تغییر میکنند، رقبا نیز تغییر میکنند، منابع و شایستگیهای سازمان تغییر میکنند و عوامل تولید و ورودیهای تولید تغییر میکنند. فرایندهای مدیریت مورد نیاز برای تغییر مولفههای مدل کسبوکار، شامل کاهش موانع شناختی، فرهنگی، سیاستی و مقولههایی میباشند که مدیران به طورمرتب برای همه مولفههای مدل با آنها مواجه هستند (هدمن و کالینگ، ۱۳۹۰).
نکات مدیریتی نیازمند توجه در یک بنگاه واسطه توزیع در گردشگری را میتوان نیاز به یکپارچگی (ثبات) قیمت، توجه به ویژگی غیرقابل ذخیره بودن محصول گردشگری و فصلی بودن تقاضای گردشگری، نیاز به هماهنگی بالا میان بازیگران صنعت، دقت در انتخاب کارگزاران خارجی و توجه به حقوق مصرفکننده دانست (داسویل، ۱۹۹۸).
بعد زمانی در ارتباط با مدل کسبوکار گردشگری به تغییرات در سلایق بخشهای مختلف بازار گردشگری اشاره دارد. در طول زمان، روش خاصی از مصرف، مد یا سبک زندگی از سوی طبقه اقتصادی- اجتماعی جامعه گسترش مییابد. یک نخبه، مدی را القا و رواج میدهد که بعداً توسط بخشهای بیشتر جامعه که میتوانند و تلاش میکنند تا از رفتار نخبگان تقلید کنند، رواج پیدا میکند. در ادامه، گروههای برجسته به سمت تجارب جدید و منحصر بفرد میروند و مقاصد جدیدی را جستجو میکنند (مافورث و مونت[۱۷۶]، ۲۰۰۹).
از سوی دیگر، رشد گردشگری انبوه منجر به مشکلاتی از قبیل تنزل فرهنگی، اجتماعی و محیطی، توزیع نابرابر مزایای اقتصادی، گسترش نگرشهای پدرمآبی و شیوع بیماریها شده است. امروزه اشکال جدید زیادی از گردشگری (تحت عناوینی چون گردشگری پایدار، سبز، مسئول، کماثر، جامعه محور و حامی فقرا) در حال بروز بوده و در تلاشند تا با اثرات منفی گردشگری انبوه دست به گریبان شوند و ادعا میکنند که جایگزین، متفاوت یا پایدارند (مافورث و مونت، ۲۰۰۹). بنگاههای گردشگری، با توجه به اصول توسعه پایدار، تفاوت اشکال جدید گردشگری با گردشگری را انبوه را میتوان در جدول زیر خلاصه کرد.
جدول ۳. ویژگی های گردشگری انبوه در مقابل اشکال جدید گردشگری
گردشگری انبوه متعارف
اشکال جدید (جایگزین) گردشگری
ویژگی های عمومی
توسعهی سریع
توسعهی کند
بیشینه سازی
بهینه سازی
بی توجهی به مسائل اجتماعی/زیست محیطی
توجه به مسائل اجتماعی/زیست محیطی
لجام گسیخته
تحت کنترل
کوتاه مدت
بلند مدت
بخشی
کلی
کنترل خارجی
کنترل محلّی