شرکتهای ارائه دهنده
پیشبینی خوب(۱)
شرکتهای ارائه دهنده
پیشبینی بد(۲)
میانگین
میانه
انحراف معیار
میانگین
میانه
انحراف معیار
ارزش بازار
۱۹۳۴
۴۰۲
۴۶۸۹
۲۵۶۹
۵۷۳
۷۵۵۸
کاهش قیمت
۳۸۶/۰
۰
۴۸۸/۰
۷۸۱/۰
۱
۴۱۵/۰
افزایش قیمت
۶۱۴/۰
۱
۴۸۸/۰
۲۱۹/۰
۰
۴۱۵/۰
حجم نمونه
۲۱۱
۱۷۸
همان طور که در جدول ۴-۲ ج نشان داده شده است، شرکت های ارائه دهنده پیشبینی بد، بزرگتر از شرکت های ارائه دهنده پیشبینی خوب هستند و نسبت بیشتری از آن ها دارای کاهش قیمت (۷۸۱/۰) در نتیجه انتشار اطلاعیه سود و زیان، میباشد که علت آن احتمالاّ، ریسک دعاوی حقوقی است. شرکت های ارائه دهنده پیشبینی خوب، نسبت بیشتری از آن ها افزایش قیمت (۶۱۴/۰)، دارند.
آزمون فرضیه ها و تجزیه و تحلیل یافته ها
در این بخش، به تجزیه و تحلیل متغیرهای مطرح شده در فصل سوم پرداخته و فرضیه های تحقیق مورد آزمون قرار خواهند گرفت. برای آزمون فرضیه های تحقیق حاضر از رگرسیون لاجیت و پروبیت استفاده شده است.
آزمون فرضیه های اول و دوم
در رابطه با فرضیه های اول و دوم به دنبال بررسی تأثیر کاهش یا افزایش قیمت سهام بر تمایل به افشای پیشبینی خوب ( پیشبینی که انتشار آن باعث افزایش قیمت سهام شود) بودیم. جدول ۴-۳ نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل متغیرهای تحقیق برای تمایل به افشای پیشبینی خوب را نشان میدهد.
جدول ۰‑۳ : نتایج آزمون فرضیه های اول و دوم
عنوان متغیر
علامت اختصاری
ضریب
انحراف معیار
سطح معنی داری
مقدار ثابت
۰۱۴/۰-
۰۷۷/۱
۹۸۹/۰
درصد کاهش قیمت
Neg.change*Abs change
۷۶۴/۱
۵۵۸/۰
۰۰۱۶/۰
اندازه شرکت هنگام کاهش قیمت
Neg.change*Size
۰۰۳/۰
۰۸۵/۰
۹۷۱/۰
درصد افزایش قیمت
Pos.change*Abs change
۰۴۳/۰
۰۵۱/۰
۴۰۷/۰
اندازه شرکت هنگام افزایش قیمت
Pos.change*Size
۰۲۲/۰
۰۸۳/۰
۷۸۸/۰
سطح معنی داری = ۰۰۰/۰ = آماره راستنمایی۳۳ ۸ ۰/۰ = ضریب تعیین
در فرضیه اول پیشبینی شد که بین کاهش در قیمت سهام و تمایل به افشای اختیاری اخبار خوب رابطه معنی داری وجود دارد. همان طور که در جدول۴-۳ مشاهده می شود، ضریب متغیر کاهش قیمت، (۷۶۴/۱) و سطح معنی داری آن، (۰۰۱۶/۰) میباشد که بیانگر وجود ارتباط بین کاهش قیمت و تمایل به افشای پیشبینی (به عنوان معیاری از افشای اختیاری) خوب، در سطح اطمینان ۹۹٪ میباشد. در نتیجه فرضیه اول تحقیق تأیید می شود. با توجه به علامت مثبت ضریب بین کاهش قیمت سهام و افشای پیشبینی خوب می توان گفت که مدیران با کاهش بزرگتر در قیمت سهام، به افشای پیشبینی ( افشای اختیاری) خوب، محتمل تر هستند. این نتیجه با این موضوع میتواند سازگار باشد که عملکرد ضعیف سود و سهام، خطر از دست دادن شغل را برای مدیران به همراه دارد. از این رو مدیران بایستی به منظور کاهش احتمال ارزیابی کمتر از میزان واقعی شرکت و توضیح علت عملکرد ضعیف سود، به افشای اطلاعات بپردازند (هیلی و پالپو، ۲۰۰۱). همچنین، مدیران بااستعداد، دارای انگیزه زیادی برای پیشبینی اختیاری درآمدها به منظور آشکار کردن توانایی و استعداد خود هستند. بایستی خاطرنشان کرد که در جهت قبول یا رد این فرضیه مدارکی وجود ندارد.
در فرضیه دوم پیشبینی شد که بین افزایش در قیمت سهام و تمایل به افشای اختیاری اخبار خوب رابطه معنی داری وجود ندارد. با توجه به تجزیه وتحلیل صورت گرفته، ضریب متغیر افزایش قیمت، (۰۴۳/۰) و سطح معنی داری آن (۴۰۷/۰) میباشد که بیانگر عدم وجود رابطه بین افزایش قیمت سهام و تمایل به افشای پیشبینی خوب میباشد. در نتیجه، فرضیه دوم هم تأیید می شود. در توضیح این نتیجه می توان گفت که احتمالاً هنگامی که مدیریت از جایگاه اعتباری خوبی برخوردار است، بازار فعالیت های وی را مورد حمایت قرار میدهد، حتی اگر خبرهای جدیدی منتشر نکند. از سوی دیگر، اگر تأخیر در ارائه اطلاعات یا محدود کردن دسترسی به اطلاعات مفید دارای منافع مالی باشد شرکت ها انگیزه ای برای پنهان کردن اطلاعات خواهند داشت و به گفته ویش واناث و کافمن (۱۹۹۹) “دسترسی” به اطلاعات به عنوان گروگانی برای کسب منافع مالی محدود می شود.
طبق جدول ۴-۳، با توجه به تجزیه و تحلیل صورت گرفته، ضریب متغیر اندازه شرکت هنگام کاهش قیمت رابطه ای بین متغیر کنترلی اندازه شرکت (Size) و افشای پیشبینی خوب هنگام واکنش قیمت (افزایش و کاهش) به اطلاعیه سود و زیان، وجود ندارد. این نتیجه با تحقیق استون و زمیجوسکی (۱۹۸۹) سازگار است، که به این نتیجه رسیدند که اندازه شرکت، متغیر توضیح دهنده مهمی برای میزان واکنش سود نمی باشد. دلیل آن نیز میتواند این باشد که اندازه شرکت به همان مقدار کـه نشان دهنده بار اطلاعاتی قیمت سهم است، نشان دهنده سایر ویژگی ها مانند ریسک و یا رشد شرکت نیز میباشد. اگر این عوامل کنترل شود هر نوع تأثیر با اهمیتی از سایر عوامل بر روی واکنش سود از بین می رود.
آزمون فرضیه های سوم و چهارم
در رابطه با فرضیه های سوم و چهارم به دنبال بررسی تأثیر کاهش یا افزایش قیمت سهام بر تمایل به افشای پیشبینی بد ( پیشبینی که انتشار آن باعث کاهش قیمت سهام شود) بودیم. جدول ۴-۴ نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل متغیرهای تحقیق برای تمایل به ارائه پیشبینی بد را نشان میدهد.
جدول۴‑۴: نتایج آزمون فرضیه های سوم و چهارم
عنوان متغیر
علامت اختصاری
ضریب
انحراف معیار
سطح معنی داری
مقدار ثابت
۴۶۰/۲-
۲۲۳/۱
۰۴۴/۰
درصد کاهش قیمت
Neg.change*Abs change
۵۵۸/۱
۵۴۷/۰
۰۰۴/۰
اندازه شرکت هنگام کاهش قیمت
Neg.change*Size
۲۴۳/۰
۰۹۴/۰
۰۰۹/۰
درصد افزایش قیمت
Pos.change*Abs change
۰۶۴/۰
۰۸۴/۰
۴۴۸/۰
اندازه شرکت هنگام افزایش قیمت
Pos.change*Size
۱۱۲/۰
۰۹۳/۰
۲۲۹/۰
سطح معنی داری = ۰۰۰/۰ ۱۱۶ = آماره راستنمایی ۳۰۲/۰ = ضریب تعیین
قدرت سایت در استفاده از WordPress