در این راستا مور و بنباست سه ویژگی تئوری اصلی انتشار نوآوری یعنی مزیت نسبی، سازگاری و قابل امتحان بودن را در تئوری ویژگیهای درک شده نوآوری در نظر گرفتند و با هدف توسعه ابزاری برای سنجش اولیه و انتشار احتمالی نوآوری فناوری اطلاعاتی دوسازه جدید تصویر و اختیار را به مدل افزودند. تصویر که در تئوری انتشار نوآوری جزء ابعاد مزیت نسبی در نظر گرفته میشد، به علت اهمیت تاثیرش در پذیرش نوآوری به صورت سازهای جدا در نظر گرفته شد. و در نهایت سازه مشاهدهپذیری تئوری انتشار نوآوری را به دو مؤلفه قابل رویت بودن و نتایج قابل شرح تجزیه کردند (۱۱۵p ،۲۰۰۸، Ong et.al). مور و بنباست روابط متقابل بین محرکهای فوق و پذیرش تکنولوژی را در یک چارچوب جامع و یکپارچه که شامل هشت پارامتر است ادغام کردهاند که عبارتند از : (۲۸۶p ،۲۰۰۸، Gounaris et.al).
-
- مزیت نسبی[۹۶]: میزان و حدی که نوآوری بهتر از دیگر گزینهها درک میشود و فرد معتقد است موجب بهبود عملکرد وی میگردد.
-
- سهولت کاربرد[۹۷] (پیچیدگی): میزان و درجهای که شخص معتقد است یادگیری نحوه استفاده و کار کردن با نوآوری نیازمند تلاش اندکی است.
-
- سازگاری[۹۸]: میزان و حدی که شخص معتقد است، نوآوری با ارزشهای موجود، تجربیات گذشته و نیازهایش سازگار است.
-
- قابل امتحان بودن[۹۹]: میزان و حدی که نوآوری قبل از پذیرش واقعی میتواند آزمایش شود.
-
- نتایج قابل شرح[۱۰۰]: میزانی که کاربران بالقوه معتقدند، توضیح نتایج استفاده از نوآوری برای دیگران آسان میباشد.
-
- قابل رویت بودن[۱۰۱]: حدی که کسی میتواند آنهایی را که از قبل نوآوری را پذیرفته یا استفاده میکنند، بشناسد.
-
- تصویر[۱۰۲]: میزانی که کاربران بالقوه معتقدند، استفاده از نوآوری تکنولوژی محور، موجب ارتقاء وجهه و اعتبارشان در جامعه میگردد.
- اختیار[۱۰۳]: میزانی که کاربران بالقوه معتقدند پذیرش نوآوری تکنولوژی محور اختیاری/ اجباری است.
تمامی این متغیرها با قصد پذیرش رابطه مثبتی دارند. باید دانست که مور و بنباست با ارائه تئوری ویژگیهای درک شده نوآوری دو کمک نظری عمده نمودند. اول اینکه، از طریق در نظر گرفتن ویژگیهای سودمندی مدل پذیرش تکنولوژی، قابلیت تئوری انتشار نوآوری را برای توضیح نوآوریهای تکنولوژیکی محور افزایش دادند و دوم، با در نظر گرفتن جنبههای اجتماعی و روانی پذیرش تکنولوژی، مدل پذیرش تکنولوژی را به یک چارچوب نظری معنادار توسعه دادهاند. بنابرین تئوری ویژگیهای درک شده نوآوری یک چارچوب نظری جامع و مطلوب برای توصیف بهتر پدیدههای پیچیدهتر پذیرش نوآوری مثل بانکداری اینترنتی میباشد (۲۸۶p ،۲۰۰۸، Gounaris et.al).
۲-۱۶- تئوری تجزیه شده رفتار برنامهریزی شده (DTPB)[104]
در زمینه تکنولوژی اطلاعاتی، تیلور[۱۰۵] و تد [۱۰۶] (۱۹۹۵) مدلی را تحت عنوان تئوری تجزیه شده رفتار برنامهریزی شده مطرح میکنند که مفاهیمی را از دو خط تحقیقی مجزا، یعنی تئوری انتشار نوآوری و تئوری رفتار برنامهریزی شده مطرح میکند. این تئوری به شکل کاملتری ابعاد نگرش، هنجارهای ذهنی و ادارک از کنترل رفتاری را توسط تجزیه آن ها به باورهای خاص توضیح میدهد. تئوری تجزیه شده رفتار برنامهریزی شده بیان میکند که ترکیب تمایل رفتاری و ادراک از کنترل رفتاری، رفتار را تعیین میکنند. این تئوری مانند تئوری رفتار برنامهریزی شده ادعا میکند که تمایل رفتار را تعیین میکند و نگرش، هنجارهای ذهنی و ادراک از کنترل رفتاری به سازههای سطح پائینتری تجزیه شده و به ما کمک میکنند تا درک بهتری از روابط متغیرهای پیشبینی کننده وجود داشته باشد و به شکل دقیق تری عواملی که روی پذیرش و استفاده از تکنولوژیهای جدید اثر میگذارند آزمون شوند(۲p ،۲۰۰۸، Harsthorne et.al).
تئوری تجزیه شده رفتار برنامهریزی شده در شکل (۲-۶) نشان داده شده است.
ادراک از مفیدی
فشارهای اجتماعی
ادراک از سهولت استفاده
سازگاری
خود اثربخشی
شرایط تسهیلی ـ
منابع
شرایط تسهیلی ـ
تکنولوژی
نگرش
هنجارهای ذهنی
تمایل به رفتار
رفتار واقعی
ادراک کنترل رفتاری
شکل ۲-۶- اجزای تئوری تجزیه شده رفتار برنامهریزی شده
ویژگیهای نگرشی به سه فاز اقتباس شده از ادبیات ویژگیهای درک شده نوآوری تجزیه شده است که عبارتند از: (۷۶p ،۲۰۰۶، Harsthorne et.al).
– ادراک از سومندی[۱۰۷]: بهمیزانی که پذیرش نوآوری بهتر از استفاده از جایگزینهایش درک میشود اشاره دارد.
– سهولت استفاده[۱۰۸]: به میزانی که نوآوری در فهم و یادگیری و عمل، دشوار درک میشود اشاره دارد.
– سازگاری[۱۰۹]: به حدی که شخص معتقد است نوآوری با ارزشهای موجود، انتظارات و نیازها مطابقت دارد اشاره دارد.
هنجارهای ذهنی با توافق و عدم توافق گروههای مرجع اصلی در یک محیط سازمانی (همکاران، مافوقها و زیردستان) مرتبط است. باورهای کنترلی نیز به دو گروه تجزیه شده است که عبارتند از: (۷۶p ،۲۰۰۶، Harsthorne et.al).
– خود اثربخشی[۱۱۰]: با ادراک از توانایی در استفاده از تکنولوژی جدید مرتبط است.
– شرایط تسهیلی[۱۱۱]: به در دسترس بودن منابع فیزیکی (پول و زمان) و منابع تکنولوژیکی اشاره دارد.
تئوری تجزیه شده رفتار برنامهریزی شده چند مزیت نسبت به سایر مدلها دارد. اول اینکه فهم روابط بین رابطه ها، نگرشها و تمایلات را آسانتر و شفافتر میکند. دیگر اینکه از آنجایی که تجزیه، مجموعه استوار و ثابتی از باورها را ایجاد میکند، میتوانند در انواع زمینهها به کار روند. سوم اینکه با تمرکز روی باورهای خاص و نشاندادن عواملی که ممکن است روی تمایل یا استفاده تاثیر بگذارد در شرایط مدیریتی مناسب است؛ و در نهایت اینکه تئوری تجزیه شده رفتار برنامه شده در مقایسه با مدل پذیرش تکنولوژی، با وجود اشتراکات بسیار، مدل بهتری برای درک استفاده از فناوری اطلاعات است؛ چون تئوری تجزیه شده رفتار برنامهریزی شده عوامل مختلفی را در نظر میگیرد که نشان داده شده است تعیین کننده های مهم رفتار میباشند (۴۸۶p ،۲۰۰۳، Teo et.al).
-
- -Information Technology ↑
-
- -Hard Ware ↑
-
- -Soft Ware ↑
-
- -Communication System ↑
-
- -Scott Morton ↑
-
- – Josepeh & Stone ↑
-
- -Back Office Automation ↑
-
- – Front Office Automation ↑
-
- – Telephone Banking ↑