۳-۶-۲ پایایی
در اینجا سعی میگردد مشخص شود که آیا نتایج حاصل از اندازهگیری توسط یک ابزار مشخص قابل اعتماد است یا خیر؟ یعنی ابزار اندازهگیری ما (پرسشنامه) با چه دقت یا صحتی موضوع مورد بررسی را قابل اندازهگیری کرده است و اگر اندازهگیری مربوط تحت همان شرایط تکرار شود، آیا همان نتایج قبلی به دست می آید یا خیر؟
بنابراین همان طوری که مشخص است اعتماد یا پایایی مسئلهای کمی و تکنیکی است و بیشتر ناظر به این سوال است که ابزار اندازهگیری با چه دقت و صحتی پدید یا صفت مورد نظر را اندازهگیری می کند. به عبارتی دیگر نمرهی کسب شده توسط فرد تا چه حدی می تواند بیانگر نمرهی حقیقی وی باشد زمانی که مقیاسی از نوع لیکرت وجود داشته باشد و محقق بخواهد از طریق گویههای مختلف یک مفهوم پیچیده را اندازهگیری کند برای سنجش انسجام درونی مقیاس میتواند از آماره آلفای کرونباخ[۱۰۹] استفاده کند.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در تحقیق حاضر مقیاس اندازهگیری از نوع لیکرت می باشد، لذا از روش آلفای کرونباخ برای محاسبه پایایی پرسشنامه استفاده شده است، که فرمول آن به شرح زیر است:
که درآن:
k : تعداد نمونه یا سوالات
Si2: واریانس هر سوال
S2: واریانس کل آزمون
پرسشنامه | تعداد سوالها | تعداد نمونه | مقدار آلفای کرونباخ |
سرمایه فکری | ۲۴ | ۳۰ | ۰٫۸۷۶ |
فرهنگ سازمانی | ۶۰ | ۳۰ | ۰٫۸۵۵ |
نتایج مقدار آلفای کرونباخ
در صورتی یک پرسشنامه پایاست که مقدار آلفای کرونباخ بزرگتر از مقدار۰٫۷ باشد، و هر چه این مقدار به عدد ۱ نزدیکتر باشد پرسشنامه از پایایی بالاتری برخوردار می باشد(کلانتری،۷۵،۱۳۸۹)
در تحقیق حاضر مقدار آلفا برای متغیر سرمایه فکری و برای متغیر فرهنگ سازمانی می باشد که از مقدار ۷% بزرگتر است، پس پرسشنامهها پایایی دارند و ما می توانیم از این پرسشنامهها استفاده نماییم. در جدول فوق مقدار آلفا برای سرمایه فکری و فرهنگ سازمانی مشخص گردیده است.
۳-۷ روشهای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده
برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده، از فنون آمار توصیفی و استنباطی استفاده می گردد. فراوانی نسبی، میانگین و انحراف معیار، از جمله پارامترهای توصیفی، مرکزی و پراکندگی بوده و آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون فریدمن از جمله فنون استنباطی تحقیق حاضر هستند. درفصل چهارم، آزمون های کلمو گروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی و آزمون فریدمن تشریح می شوند.
فصل چهارم
تجزیه تحلیل دادها
مقدمه
یکی از مهمترین قسمت های هر پژوهشی، تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده است؛ زیرا ممکن است عدم دقت در تجزیه و تحلیل داده ها منجر به نتیجه گیری غلط و تعمیم نادرست آنها شود. بنابر این با انتخاب یک روش نمونه گیری مناسب و دقت نظر در انتخاب نمونه ها و ارائه پاسخ مناسب آنها به هر یک از سوالات و با دقت و حوصله ی محقق با همکاری اساتید و متخصصان آماری اقدام به جمع آوری داده ها کرده و سپس داده ها جهت تجزیه و تحلیل آماده شدند تا در نهایت بتوان از مهمترین اصل یک پژوهش پیمایشی که همان اصل تعمیم یافتگی می باشد بهره گیری شود و ناگفته نماند که روش تجزیه و تحلیل داده ها متناسب با اهداف پژوهش، نوع فرضیات، و نوع متغییرهای مورد سنجش در این پژوهش می باشد که در قالب دو بخش در این فصل ارائه شده:
۱) توصیف داده ها
۲)تحلیل استنباطی داده ها
برای آشنایی اجمالی با کلیت داده ها و یافته های پژوهشی و توصیف جداول یک بعدی، فراهم آوردن بستر مناسب برای تحلیل داده ها، فرض آزمایی و تبیین یافته ها و نتیجه گیری نظری جهت اندازه گیری تاثیر تعهد سازمانی بر رضایت مشتریان، در این فصل با بهره مندی از آماره های توصیفی ابتدا کم و کیف متغیرهای وابسته و مستقل مورد توصیف قرار می گیرند.
با بهره گیری از یافته ها و نتایج جداول توافقی و دو بعدی که به کمک آزمونهای آماری،سطح معنی داری آنها سنجش و آزمون شده است، در قالب جداول،نتایج سنجش فرضیات تایید و رد شده(H0,H1)، نشان داده می شوند در اینجا ابتدا متغیرها از طریق جداول یک بعدی و نمودار میله ای(ستونی) برحسب فراوانی و درصد توصیف می شوند.
۴-۱) بخش توصیفی
۴-۱-۱) جنسیت
در خصوص توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر جنسیت، یافته های پژوهش حاکی از آن است که از تعداد کل ۳۶۱ نفر کارکنان مشارکت کننده در پژوهش ۲۱۷ مورد زن و ۱۴۴ مورد مرد بوده اند که مردان ۴۰درصد و زنان ۶۰درصد از کل افراد مورد مطالعه را شامل می شوند (جدول ۴-۱؛ نمودار ۴-۱).