در فصل حاضر ما از آمار توصیفی و استنباطی جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده کردیم. در قسمت آمار توصیفی با ارائهی جداول فراوانی و همچنین نمودارهای فراوانی سوالات جمعیت شناختی سعی شد بیشتر از طریق بصری، اطلاعاتی در اختیار خواننده قرار گیرد. جهت تأیید روایی و تأیید و یا رد فرضیه ها ما از آمار استنباطی استفاده نمودیم که جهت انجام این کار از نرمافزار LISREL 8.54 بهره بردیم. روایی سؤالات و ابعاد متغیرهای مکنون برونزا و درونزا را در دو سطح مرتبه اول و دوم مورد بررسی قرار دادیم و جهت تأیید یا رد فرضیات نیز از تحلیل مسیر استفاده نمودیم.
فصل پنجم:
نتیجه گیری و پیشنهاد
۵-۱: مقدمه
در فصل اول، کلیات پژوهش شامل شرح موضوع و زمینه پژوهش، سؤالاتی که محقق در جستجوی پاسخ به آنهاست، اهداف و سابقه تحقیق، فرضیه های پژوهش، کاربردها و مزایای حاصل از پژوهش، روش انجام تحقیق، ابزار گردآوری اطلاعات، جامعه آماری و قلمرو زمانی و مکانی تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم بررسی ادبیات موضوع میباشد که در این فصل عوامل استراتژی های مدیریت دانش و عوامل عملکرد توسعه محصول جدید در تحقیقات پژوهشگران قبلی مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل سوم روش انجام تحقیق و طراحی مدل ارائه شده است، و همچنین شاخص های مورد تأیید خبرگان و متخصصین مشخص شدهاند. در فصل چهارم، تجزیه و تحلیل داده ها با t تک نمونه، و بوسیله آزمون های دوجمله ای LISREL و SPSS نرم افزارهای آماری، رگرسیون ساده و چند گانه، تحلیل واریانس و مدل معادلات ساختاری انجام شده است.
مطالب این فصل به نتایج و یافته های پژوهش، مدل نهایی تحقیق، محدودیتهای تحقیق و پیشنهادات برای شرکت عقاب افشان و تحقیقات آتی اختصاص یافته است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۵-۲: نتایج و دستاوردهای حاصل از تحقیق
با عنایت به فرضیات مطرح شده در پایان نامه و همچنین اهداف مطرح شده در فصل اول، نتایج پژوهش به شرح زیر اعلام می گردد.
امروزه سازمانهای کشور به مانند سایر سازمانهای جهان ناگزیرند تا با دیگر سازمانها چه در داخل و چه در خارج کشور به رقابت بپردازند تا بتوانند در محیط کسب و کار باقی بمانند. از این رو آنها باید بتوانند دست کم در یک زمینه برتر از رقبای خود بوده، به عبارت دیگر آنها چارهای ندارند جز اینکه نوآور باشند. این پژوهش با هدف “تأثیر فرآیندهای مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید” به صورت موردی در شرکت عقاب افشان تولید کننده اتوبوس در استان سمنان اجرا شد. اطلاعات موردنیاز به وسیله پرسشنامه محقق ساختهای که مبتنی بر مدل مفهومی پژوهش اقتباس از مدل شفیعی نیک آبادی (۱۳۹۲) و ون پای ونگ (۲۰۰۹) گردآوری شده است.
برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده ابتدا در سطح توصیفی با بهره گرفتن از شاخصهای آماری به توصیف و تلخیص ویژگیهای جمعیت شناختی افراد نمونه در تحقیق شامل جنسیت سابقه کاری و تحصیلات پرداخته میشود. در این پژوهش بیشترین درصد تحصیلات پاسخ دهندگان در شرکت عقاب افشان با ۶۱/۰ به افرادی با مدرک لیسانس و بیشترین سابقه کاری بین ۷-۱۰ سال به ۳۶/۰ افراد اختصاص یافته است.
در آمار تحلیلی این تحقیق به منظور آزمودن معناداری روابط میان سؤالات و متغیرها و برازش مدلهای اندازهگیری به دست آمده و سنجش روایی عاملی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردیده است. همچنین به منظور بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق از آزمون میانگین یک جامعه یا تی یک نمونهای استفاده شده است و پس از بررسی روایی سؤالات پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم، به منظور بررسی اثرات میان متغیرهای تحقیق از مدل معادلات ساختاری و بطور اخص تکنیک تحلیل مسیر با بهره گرفتن از
نرم افزار لیزرل استفاده شده است. یافته ها نشان میدهد که بین فرآیندهای مدیریت دانش و عملکرد توسعه محصول جدید رابطه معناداری وجود دارد، به گونهای که فرآیندهای مدیریت دانش بر مؤلفه های عملکرد توسعه محصول جدید مؤثر می باشد.
نتایج حاصل از فرضیات به صورت زیر بدست آمد:
تحقیق حاضر دارای یک فرضیه اصلی میباشد که رابطه مستقیم و مثبت فرایندهای مدیریت دانش و عملکرد توسعه محصول جدید را بررسی میکند که در ادامه از طریق تحلیل مسیر آن را بررسی خواهیم کرد.
فرضیه اصلی: مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید در شرکت عقاب افشان اثر معناداری دارد:
همانطور که قبلاً اشاره شد معیار تأیید یا رد یک فرضیه در نظر گرفتن اعداد معناداری است و از آنجا که عدد معناداری فرضیه اصلی برابر ۶٫۰۹ است و این مقدار کمتر از ۱٫۹۶ میباشد بنابراین H0 رد میشود و فرضیه اصلی تحقیق که تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد NPD در شرکت عقاب افشان را بررسی میکرد، تأیید میشود.
تحقیق حاضر شامل پنج فرضیه فرعی نیز میباشد این فرضیهها در نتیجهی تأثیر ابعاد پنجگانه مدیریت دانش بر متغیر عملکرد توسعه محصول جدید حاصل شدهاند. در واقع ابعاد متغیر مدیریت دانش که در فرضیه اصلی تحقیق به عنوان مشاهدهگر ظاهر شده بودند در اینجا نقش متغیر مستقل را ایفا میکنند. از تأثیر پنج بعد مدیریت دانش یعنی خلق دانش، توزیع دانش، ثبت و ذخیره و نگهداری دانش، کاربرد و
بهره برداری دانش و فرایند ارزیابی و بازخور دانش پنج فرضیه زیر حاصل شد که در ادامه از طریق بخش ساختاری معادلات ساختاری یعنی تحلیل مسیر به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
فرضیه فرعی اول: فرایند خلق دانش بر عملکرد NPD در شرکت عقاب افشان اثر معناداری دارد.
فرضیه فرعی دوم: فرایند توزیع دانش بر عملکرد NPD در شرکت عقاب افشان اثر معناداری دارد.
فرضیه فرعی سوم: فرایند ثبت ، ذخیره و نگهداری دانش بر عملکرد NPD در شرکت عقاب افشان اثر معناداری دارد.
فرضیه فرعی چهارم: فرایند کاربرد و بهره برداری دانش بر عملکرد NPD در شرکت عقاب افشان اثر معناداری دارد.
فرضیه فرعی پنجم: فرایند ارزیابی و بازخور دانش بر عملکرد NPD در شرکت عقاب افشان اثر معناداری دارد.
همانطور که پیشتر بدان اشاره شد معیار ما جهت رد یا تأیید فرضیات عدد معناداری میباشد، چنانچه عدد معناداری مربوط به فرضیهای در بازهی ۱٫۹۶ و ۱٫۹۶- قرار گیرد آن فرضیه رد میشود و چنانچه عدد معناداری فرضیهای مقداری بیشتر از ۱٫۹۶ یا کمتر از ۱٫۹۶- را به خود اختصاص دهد آن فرضیه تأیید میشود. مطابق نتایج بدست آمده، از پنج فرضیه فرعی تحقیق حاضر، سه فرضیه یعنی خلق دانش- عملکرد توسعه محصول جدید، ثبت، ذخیره و نگهداری دانش - عملکرد توسعه محصول جدید و ارزیابی و بازخور دانش - عملکرد توسعه محصول جدید با توجه به عدد معناداری آنها تأیید شدند.
جدول ۵-۱: نتایج فرضیات تحقیق
فرضیات تحقیق | ضریب استاندارد | واریانس تبیین شده | ضریب معناداری | نتیجه | |
فرضیات اصلی تحقیق | مدیریت دانش- عملکرد توسعه محصول جدید | ۰٫۹۹ | ۰٫۹۸ | ۶٫۰۹ | تأیید |
فرضیات فرعی تحقیق | خلق دانش - عملکرد توسعه محصول جدید | ۰٫۹۱ | ۰٫۸۳ | ۳٫۰۶ | تأیید |