آموزش حل مسئله میزان حرمت خود کلی نوجوانان واجد مشکلات رفتاری ارتباطی گروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری افزایش میدهد.
چنانچه در جدول ۲ مشاهده گردید تفاوت بین دو گروه معنی دار است (p=0) . لذا فرضیه اول تأیید می شود. و بنا به تبیین این یافته تاثیر آموزش ۴۵/۰ بوده است. یعنی ۴۵% واریانس نمرات باقیمانده مربوط به تاثیر آموزش بوده است. میانگین نمرات باقیمانده حرمت خود کلی دو گروه در جدول ۳ نشان داده شده است.
جدول ۳ : میانگین نمرات باقیمانده حرمت خود کلی دو گروه آزمایش و کنترل
گروه
میانگین
خطای استاندارد
آزمایشی
۳۱/۲۹
۶۲/۰
کنترل
۳۴/۲۴
۶۲/۰
چنانچه مشاهده می شود میانگین نمرات عزت نفس کلی گروه آزمایش به طور معنیداری بیشتر از گروه کنترل بوده است. نتایج تحلیل کواریانس تاثیر آموزش حل مسئله بر حرمت خود تحصیلی نوجوانان واجد مشکلات رفتاری ارتباطی دختر در جدول ۴ ارائه شده است.
جدول ۴: تحلیل کواریانس تأثیر آموزش حل مسأله بر نمرات حرمت خود تحصیلی دو گروه آزمایش و کنترل:
متغیرهای همراه
مجموع مجذورات
درجه آزادی
واریانس
F
سطح معنی دار بودن
R2
تحصیلات مادر
۵۸/۰
۱
۵۸/۰
۶۷/۰
۴۱/۰
۰۱/۰
شغل پدر
۱۱/۲
۱
۱۱/۲
۰۲/۰
۸۷/۰
۰۰۱/۰
تحصیلات پدر
۰۳/۰
۱
۰۳/۳
۰۳/۰
۸۵/۰
۰۰۱/۰
معدل تحصیل
۱۶/۰
۱
۱۶/۰
۱۸/۰
۶۶/۰
۰۰۵/۰
ترتیب تولد
۱۱/۰
۱
۱۱/۰
۱۲/۰
۷۲/۰
۰۰۳/۰
پیشآزمون حرمت خود
۹۵/۵۵
۱
۹۵/۵۵
۴۱/۶۴
۰۰۰۱/۰
۶۳/۰
جنسیت
۵/۷
۱
۵/۷
۰۰۱/۰
۹۷/۰
۰۰۰۱/۰
گروه
۸۱/۳
۱
۸۱/۳
۳۹/۴
۰۴۳/۰
۱/۰
تعامل جنسیت و گروه
۴۳/۰
۱
۴۳/۰
۴۹/۰
۴۸/۰
۰۱/۰
فرضیه دوم:
آموزش حل مسأله میزان حرمت خود تحصیلی نوجوانان واجد مشکلات رفتاری ارتباطی گروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل به طور معنیداری افزایش میدهد.
چنانچه در جدول ۴ مشاهده میشود این تأثیر معنیدار است. (۰۴۳/۰ = p) لذا فرضه دوم تأیید میگردد. و در تبیین این یافته میتوان گفت که تأثیر آموزش ۱/۰ است. یعنی ۱۰ درصد واریانس نمرات حرمت خود تحصیلی مربوط به تأثیر آموزش حل مسأله بوده است. میانگین نمرات باقیمانده حرمت خودتحصیلی دو گروه در جدول ۵ نشان داده شده است.
جدول ۵ : میانگین نمرات باقیمانده حرمت خود تحصیلی دو گروه آزمایش و کنترل
گروه
میانگین
خطای استاندارد
آزمایشی
۵۲/۵
۱۹/۰
کنترل
۹۳/۴
۱۹/۰
چنانچه مشاهده می شود میانگین نمرات حرمت خود تحصیلی گروه آزمایش به طور معنیداری بیشتر از گروه کنترل بوده است. نتایج تحلیل کواریانس تاثیر آموزش حل مسئله بر حرمت خود تحصیلی نوجوانان واجد مشکلات رفتاری ارتباطی دختر در جدول ۶ ارائه شده است.
جدول ۶ : تحلیل کواریانس تاثیر آموزش حل مسئله بر نمرات حرمت خود اجتماعی دو گروه آزمایش کنترل
متغیرهای همراه
مجموع مجذورات
درجه آزادی
واریانس
F
سطح معنی دار بودن
R2
تحصیلات مادر
۶۹/۵
۱
۶۹/۵
۹۸/۳
۰۵/۰
۰۹۵/۰
شغل پدر
۶۷/۰
۱
۶۷/۰
۴۷/۰
۴۹/۰
۰۱۲/۰
تحصیلات پدر
۷۸/۹
۱
۷۸/۹
۸۳/۶
۰۱/۰
۱۵۳/۰
معدل تحصیل
۵۶/۶
۱
۵۶/۶
۵۹/۴
۰۳/۰
۱۰۸/۰
ترتیب تولد
۴۱/۰
۱
۴۱/۰
۲۹/۰
۵۹/۰
۰۰۸/۰
پیشآزمون حرمت خود
۴۰/۲۶
۱
۴۰/۲۶
۴۵/۱۸
۰۰۰۱/۰
۳۲۷/۰
جنسیت
۳۶/۰
۱
۳۶/۰
۲۵/۰
۶۱/۰
۰۰۷/۰
گروه
۴۸/۱۹
۱
۴۸/۱۹
۶۲/۱۳
۰۰۱/۰
۲۶۴/۰
تعامل جنسیت و گروه
۲۹/۰
۱
۲۹/۰
۲/۰
۶۵/۰
۰۰۵/۰
فرضیه سوم:
آموزش حل مسئله میزان حرمت خود اجتماعی نوجوانان واجد مشکلات رفتاری ارتباطی گروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری افزایش میدهد.
چنانچه در جدول ۶ مشاهده می شود این تاثیر معنی دار است (۰۰۱/۰ = p). لذا فرضیه سوم تأیید می شود. و در تبیین این یافته میتوان گفت که تأثیر آموزش ۲۶/۰ است، یعنی ۲۶ درصد واریانس نمرات حرمت خود اجتماعی مربوط به تاثیر آموزش حل مسئله بوده است. میانگین نمرات باقیمانده حرمت خود اجتماعی دو گروه در جدول ۷ نشان داده شده است.
جدول ۷ : میانگین نمرات باقیمانده حرمت خود اجتماعی دو گروه آزمایش و کنترل
گروه
میانگین
خطای استاندارد
آزمایشی
۵۰/۶
۲۴/۰
کنترل
۲۰/۵
۲۴/۰
چنانچه مشاهده می شود میانگین حرمت خود اجتماعی گروه آزمایشی به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بوده است. نتایج تحلیل کواریانس تاثیر آموزش حل مسئله بر نمرات حرمت خود والدین نوجوانان واجد مشکلات رفتاری ارتباطی پسر و دختر در جدول ۸ ارائه شده است.
جدول ۸ : تحلیل کواریانس تاثیر آموزش حل مسئله بر نمرات حرمت خود والدینی دو گروه آزمایش و کنترل
متغیرهای همراه
مجموع مجذورات
درجه آزادی
واریانس
F
سطح معنی دار بودن
R2
تحصیلات مادر
۴۷/۰
۱
۴۷/۰
۲۶/۰
۶۱/۰
۰۰۷/۰
شغل پدر
۹۶/۴
۱
۹۶/۴
۷۶/۲
۱/۰
۰۶/۰
تحصیلات پدر
۷۱/۲
۱
۷۱/۲
۵۲/۱
۲۲/۰
۰۳/۰
معدل تحصیل
۷۶/۱۶
۱
۷۶/۱۶
۴۱/۹
۰۰۴/۰
۱۹/۰
ترتیب تولد
۱۴/۰
۱
۱۴/۰
۸۲/۰
۷۷/۰
۰۰۲/۰
پیشآزمون حرمت خود
۹۷/۱۲۳
۱
۹۷/۱۲۳
۶۳/۶۹
۰۰۰۱/۰
۶۴/۰
جنسیت
۷۴/۵
۱
۷۴/۵
۰۳/۰
۸۵/۰
۰۰۱/۰
گروه
۸۰/۵۵
۱
۸۰/۵۵
۳۴/۳۱
۰۰۰۱/۰
۴۵/۰
تعامل جنسیت و گروه
۶۲/۰
۱
۶۲/۰
۳۵/۰
۵۵/۰
۰۰۹/۰